În cadrul Universității Politehnica din Timișoara, Programul de formare psihopedagogică în vederea certificării competențelor pentru profesia didactică este gestionat de Departamentul pentru Pregătire personalului Didactic (DPPD). În prezent DPPD funcționează ca și entitate distinctă în cadrul UPT, în clădirea ASPC situată în Timișoara, strada Petre Râmneanțu, nr. 2, etaj III, sala A 305.
Până la înfiinţarea Departamentului Pedagogic al UPT în anul 2000, pregătirea psihopedagogică era asigurată prin Colectivul pentru pregătirea personalului didactic, unitate funcţională, parte integrantă a Catedrei de Ştiinţe Socio-Umane, ce a aparținut Facultății de Mecanică Agricolă, ulterior transformată în Facultatea de Management în Producție și Transporturi.
În anul 2000, prin Hotărârea Senatului UPT nr. 4.1.00.01 - 24.10.2000 autorizează Departamentul Pedagogic al UPT din subordinea Catedrei de Ştiinţe Socio-Umane, să susţină în regim facultativ disciplinele impuse prin reglementările naţionale în vigoare, referitor la pregătirea psihopedagogică.
În data de 30.10.2001 Senatul UPT a aprobat înfiinţarea Departamentului pentru Pregătirea Personalului Didactic, ca departament independent, subordonat Biroului Senatului şi prorectorului cu activitatea didactică.
În anul 2002 prin Ordinul de ministru nr. 3173/12.02.2002 se certifică de către MEC existența Departamentului pentru Pregătirea Personalului Didactic (DPPD) în cadrul Universităţii Politehnica Timişoara.
În Carta UPT din 2014, DPPD apare ca Centru pentru Pregătirea Personalului Didactic, unitate structural-funcțională care administrează programe de studii destinate pregătirii studenților și absolvenților în domeniul pedagogiei și metodicii didactice de specialitate (Carta UPT din 2014, Art.60, alin (1)).
Misiunea și obiectivele
Programele de formare pentru cariera didactică realizate de DPPD sunt în concordanţă cu legislaţia învăţământului din România, cu politica şi strategiile educaţionale promovate de Ministerul Educaţiei Naționale și Cercetării Științifice (MENCS), cu standardele ARACIS privind competenţele cadrelor didactice şi evoluţia în carieră a personalului didactic.
Misiunea didactică şi ştiinţifică a DPPD:
În vederea îndeplinirii misiunii sale, DPPD asigură pregătirea profesională (psihopedagogică și metodică) și cooperează cu facultățile de profil din UPT în vedrera realizării pregătirii de specialitate a personalului didatic.
DPPD îndeplinește următoarele funcții specifice :
Competențele asigurate de programul de studiu supus evaluării sunt sintetizate mai jos în fișa programului :
FIŞA PROGRAMULUI
Programul de studii |
Programul de studii psihopedagogice în vederea certificării pentru profesia didactică |
I. Competenţe profesionale (formare iniţială) |
|
C.P.1: Proiectarea activităţii didactice C.P.2: Conducerea şi monitorizarea procesului de învăţare C.P.3: Evaluarea activităţilor educaţionale C.P.4: Utilizarea tehnologiilor digitale C.P.5: Cunoaşterea, consilierea şi tratarea diferenţiată a elevilor C.P.6 : Managementul clasei de elevi |
|
II. Competenţe transversale |
|
C.T.1: Dezvoltarea instituţională a şcolii şi a parteneriatului şcoală-comunitate C.T.2: Managementul carierei şi dezvoltarea personală C.T.3: Cercetarea educaţională şi aplicativă |
Ca urmare obiectivele Programului de studii psihopedagogice în vederea certificării pentru profesia didactică sunt următoarele:
În prezent, DPPD își desfășoară activitatea conform Ordinul MEN 3850 din 2 mai 2017, privind aprobarea Metodologiei cadru de organizare a programelor de formare psihopedagogică în cadrul instituțiilor de învățământ superior acreditate în vederea certificării competențelor pentru profesia didactică.
Formarea inițială și continuă furnizată de DPPD se realizează în conformitate cu planuri de învățământ și programe distincte.
Pregătirea studenților pentru cariera didactică se realizează potrivit legislaţiei în vigoare în regimul activităţilor didactice facultative, planul de învăţământ pentru formarea psihopedagogică iniţială stabilit la nivel naţional fiind integrat, ca un modul unitar, în planul de învăţământ al specializării/facultăţii respective.
Programul de formare inițială pentru cariera didactică este structurat pe două nivele:
Programele de studii se finalizează cu Examen de absolvire: nivelul I (5 credite), respectiv Examen de absolvire: nivelul II (5 credite).
Concepţia de organizare a programelor de studii este flexibilă și integrează două componente :
Disciplinele Didactica specialităţii şi Practica pedagogică sunt precedate de absolvirea disciplinelor Psihologie educaţională şi Pedagogie. Disciplinele opţionale pot fi frecventate în oricare dintre anii de studii universitare de licenţă.
DPPD organizează cursuri postuniversitare la solicitarea persoanelor care nu au parcurs modulele I şi II pe parcursul studiilor de licenţă şi de masterat.
DPPD își desfășoară activitatea în baza unui regulament propriu elaborat conform standardelor ARACIS și aprobat de Biroul Executiv al Senatului UPT.
Conducerea DPPD,
Conferențiar dr. Dragomir Gabriel-Mugurel
Materialele prezentate in acest site sunt proprietatea DPPD.
Copierea si utilizarea lor in oricare alt site sau publicatie este interzisa fara obtinerea in scris a acordului conducerii DPPD.
Copyright © 2022
Departamentul de Pregatire a Personalului Didactic din cadrul Universitatii Politehnica Timisoara.
Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea. 0256-40.40.66; 0256-40.40.67